نوکیشان درحبس

نوکیشان درحبس

اجتماعی
نوکیشان درحبس

نوکیشان درحبس

اجتماعی

تجمع‌های اعتراضی در دانشگاه‌ها و خیابان‌های چندین شهر ایران

  به گزارش بی بی سی فارسی:  

تصاویر ارسالی از ایران، نشانگر برگزاری تجمع‌هایی با حضور جمعیت انبوه در دانشگاه شریف و امیرکبیر و خیابان‌های مجاور این دو دانشگاه در تهران بوده است.علاوه بر این، یافته‌های بی‌بی‌سی فارسی از برگزاری تجمع یا برقراری جو امنیتی در سایر نقاط تهران و شهرهای دیگر ایران حکایت دارد. تصاویر و ویدئوهای دریافتی نشان ‌می‌دهند که تجمع جمعیت معترض تا تقاطع خیابان‌های طالقانی و ولیعصر هم گسترده بوده است. همچنین گزارش‌ها از برقراری جو امنیتی در دانشگاه تهران خبر می‌دهد. در دانشگاه‌های خواجه نصیر طوسی و تربیت مدرس تهران نیز تجمع‌هایی برگزار شد.گذشته از تهران، در شهرهای رشت، اصفهان، بروجرد، کرمان، و دانشگاه‌های شیراز، زنجان، بوعلی همدان و نوشیروانی بابل تجمعات اعتراضی برگزار شد.



ایران شلیک به هواپیمای اوکراینی را پذیرفت؛ برپایی تجمعات اعتراضی

به گزارش بی بی سی فارسی:

صدها نفر از مردم تهران در اعتراض به اعلام دیرهنگام دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی که به کشته شدن شماری از شهروندان ایران منجر شد،  در مقابل دانشگاه شریف تجمع کردند.شعار تجمع اعتراض به انکار اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی: استعفا کافی نیست، محاکمه لازم است.

  صدها نفر در مقابل دانشگاه امیرکبیر، در مرکز تهران، تجمع‌ کرده‌اند تا به عدم شفافیت درباره علت سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی و انکار اصابت موشک به آن اعتراض کنند.

تجمع‌کنندگان شعار می‌دهند: "استعفا کافی نیست، محاکمه لازم است" و "مرگ بر دروغگو".

آنها علیه آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: "کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم"، "این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت" و "مرگ بر دیکتاتور".

در تجمعی دیگر در دانشگاه شریف معترضان شعار دادند: "فرمانده کل قوا، استعفا، استعفا". آیت‌الله خامنه‌ای فرماندهی کل نیروهای مسلح را در ایران به عهده دارد.


«رامئیل بت تمرز» مسیحی آشوری برای اجرای حکم به زندان می‌رود

«محبت نیوز» –  گزارش‌‌ها از ایران حاکیست «رامئیل بت تمرز» شهروند مسیحی آشوری (فرزند کشیش ویکتور بت تمرز) که به اتهام برگزاری کلیساهای خانگی به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده بود برای اجرای حکم به زندان می‌رود.

بر اساس گزارش بخش انگلیسی وبسایت «ماده ۱۸» او باید روز سه‌شنبه ۱۷ دی‌ماه خود را به زندان اوین تحویل دهد.

دابرینا بتمرز خواهر رامئیل که خارج از ایران ساکن است و مدتی است که به نمایندگی از خانواده‌اش و دیگر ایرانیان مسیحی سخنرانی می‌کند به «ماده ۱۸» گفته او یک ماه از حکم صادره را در زندان بوده و اکنون باید سه ماه حبس را تحمل کند.
دابرینا می‌گوید این دوران برای برادرش و خانواده سخت خواهد بود به ویژه برای همسرش که می‌بیند او به زندان می‎‌رود.
رامئیل به خاطر حضور در یک پیک‌نیک به همراه دیگر مسیحیان بازداشت شده و این بسیار ناعادلانه است.
دابرینا تاکید کرده مدت زمان زندان برادرش در مقایسه با دیگر مسیحیان کوتاه به نظر می‌رسد اما وقتی جرمی مرتکب نشده باشی حتا یک روز در زندان بودن هم ناعادلانه است.

فرزند کشیش ویکتور بت تمرز و همسرش قرار است ۲۴ فوریه ۲۰۲۰ برای آخرین دفاعیه به دادگاه مراجعه کنند و این درحالیست که رامئیل نیمی از دوران حبس خود را گذرانده است.
سالهاست پرونده خانواده بتمرز در دادگاه باز است و چندین بار دادگاه‌ آنها به دلایل نامعلوم به تعویق افتاد از جمله آخرین دادگاه آنها که قرار بود در نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شود اما فقط به دلیل شلوغی دادگاه لغو شد.
دادگاه رامئیل روز دوشنبه ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد ۱۳۹۷) به ریاست قاضی احمدزاده برگزار شد و حکم او چهارشنبه ۱۱ جولای (۲۰ تیر) صادر شده است که منابع نزدیک می‎گویند وکیل او از دادگاه تقاضای تجدید نظر کرده است.


پناهندگان ترکیه؛ خطر دیپورت یک خانواده نوکیش مسیحی به ایران

اسماعیل فلاحتی، متولد بهمن ۱۳۵۸، نوکیش مسیحی و پناهجوی ساکن یکی از شهرهای ترکیه است که به همراه خانواده‌اش در خطر دیپورت به ایران قرار دارد.

«محبت نیوز»- سازمان ملل متحد در ترکیه بخش زیادی از وظایف خود از قبیل ثبت‌نام، رسیدگی به پرونده‌ها، مصاحبه‌ها و … را به اداره مهاجرت واگذار کرده است.

 کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پیش‌ از این بارها از طرف فعالان حقوق پناهجویی هشدار داده‌‌شد که دولت ترکیه با صلاحیتی که در روند رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان پیدا کرده، اخراج پناهجویان شدت یافته و صدور احکام ترک خاک بیشتر شده‌است.‌

در این بین اگر پناهجویی به هر دلیل دچار مشکل شود، سازمان ملل دیگر پاسخگو نیست و اداره مهاجرت با اختیاراتی که دارد می‌تواند در خصوص فرد پناهجو تصمیم‌گیری کند.

اسماعیل فلاحتی، نوکیش مسیحی اهل تهران یکی از این افراد است که علی‌رغم ارائه مستندات کافی به دادگاه ترکیه برای جلوگیری از صدور حکم اخراج، کماکان به همراه خانواده‌اش در سایه دیپورت به ایران قرار دارد.

برای او و اعضای خانواده‌اش تا کنون از سوی دستگاه قضایی ترکیه دو بار دادگاه تشکیل شده و هر بار نیز حکم ترک خاک برای او صادر شده، در صورتی که با توجه به محکومیت ۵ ساله‌ای که در ایران برای او از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب استان تهران صادر شده، در صورت بازگشت به ایران خطر زندان برای او وجود دارد. “از طرف دیگر او در طول دوران پناهجویی‌اش در ترکیه در جلسات متعدد کلیسایی در این کشور شرکت کرده و نهادهای اطلاعاتی ایران از این موضوع با خبر هستند و با توجه به همه این موارد بازگشت او به ایران به جز اجرای حکم زندان تبعات بیشتری از جمله بازجویی‌های متعدد و خطر شکنجه را به همراه خواهد داشت.”

اسماعیل فلاحتی اولین بار طی یک جلسه کلیسای خانگی در ایران در روز جمعه ۱۶ مردادماه ۹۴ در کرج به همراه چند نفر دیگر بازداشت شد. پس از بازداشت، منزل او نیز مورد تفتیش قرار گرفت و تعدادی از لوازم شخصی او از جمله جزوات و کتب مربوط به مسیحیت، کامپیوتر شخصی، تلفن همراه و … نیز ضبط شد.

فلاحتی پس از بازداشت به بند انفرادی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و ۲۸ روز تحت بازجویی در سلول انفرادی قرار گرفت. اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» از اولین اتهام‌هایی بود که به این نوکیش مسیحی و دوستان در بازداشتش تفهیم شد. او پس از اتمام دوران بازجویی به یکی از بندهای عمومی زندان اوین منتقل شد و ساعت ۱۰ شامگاه چهارشنبه ۱۸ شهریور ۹۴، پس از ۳۳ روز بازداشت موقت با سپردن وثیقه ۷۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

او و خانواده‌اش پس از آزادی بارها مورد فشار نهادهای اطلاعاتی قرار می‌گیرند.

در نهایت این نوکیش مسیحی به دلیل فشارهای وارده پس از آزادی از زندان ناچار به ترک کشور شد و در تاریخ ۲۸ مهر ۹۴ به همراه همسر، دو فرزند و خانواده همسرش به ارمنستان رفت. آنجا در تلاش بود تا بتواند به یک کشور اروپایی برود که به دلایلی این موضوع ممکن نشد. آقای فلاحتی پس از آن به ترکیه رفت و در روز چهارشنبه ۱۱ آذرماه ۹۴ در سازمان ملل به عنوان پناهجو ثبت نام کرد.

او پس از حدود دو سال که مصاحبه اولیه سازمان ملل را پشت سر گذاشته‌است، در انتظار برگزاری مصاحبه اصلی سازمان ملل به‌سر می‌برد، اما اکنون در شرایطی به‌سر می‌برد که با خطر اخراج به ایران مواجه شده‌است.

این نوکیش مسیحی در طول دوران پناهجویی‌اش به دلیل فعالیت‌هایی در ارتباط با برگزاری جلسات کلیسایی، ناچار به ترک شهر محل سکونت خود شد و صدور حکم اخراج در ارتباط با همین مسئله است.

آقای فلاحتی به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی می‌گوید: «اوایل که ما در این شهر بودیم، به راحتی اجازه خروج از شهر به من داده‌ می‌شد، اما درست از زمانی که متوجه شدند من برای فعالیت‌های دینی و مذهبی و در ارتباط با مسیحیت سفر می‌کنم، سخت‌گیری‌های ماموران اداره مهاجرت شروع شد.»

او از نحوه برخورد اداره مهاجرت به شدت ناراضی است، چرا که آن‌ها به محض اطلاع از وضعیت او و اینکه یک شهروند مسیحی است رفتار خوبی با او نداشته‌اند. در یکی از این سفرها ماموران اداره مهاجرت متوجه خروج او از شهر می‌شوند و با توجه به اختیاراتی که داشته‌اند، درخواست ترک خاک او را به دستگاه قضایی ترکیه ارائه می‌دهند.

این نوکیش مسیحی به کمپین می‌گوید: «در واقع من اکنون جدای از همه مسائلی که دارم، به نوعی در شهر خود حبس شده‌ام، چیزی شبیه بند‌های انفرادی در زندان‌های ایران که نمی‌دانی کی آزاد می‌شوی. در کنار همه این‌ها مسائل دادگاه و صدور حکم ترک خاک و استرس‌های ناشی از آن را هم اضافه کنید و تصور کنید که به یک پناهجو که چند سال از عمرش را در این شرایط گذرانده، چه خواهد گذشت؟!»

به این نقطه که می‌رسیم، علاوه بر همه مشکلات یک پناهجوی ساکن ترکیه مصائب دیگری به زندگی او از قبیل رفت و آمد برای دادگاه، هزینه‌های جاری دادگاه، قطع شدن بیمه درمانی و عدم ارائه اوراق هویتی (کیملیک) و تمدید آن‌ها را نیز اضافه کنید.

مهم‌ترین موضوع در این شرایط وضعیت فعلی این پناهجوی نوکیش مسیحی است.

بنا به بررسی‌های کمپین، در صورتی که آقای فلاحتی به ایران بازگردانده شود با خطر جانی، شکنجه و زندان مواجه خواهد شد.

 فلاحتی اضافه می‌کند: «در نهایت نتیجه دادگاه آخرم باید همین روزها به من ابلاغ شود که باز هم احتمال می‌دهم همان تایید حکم ترک خاک باشد. تازه بعد از آن باید اعتراض خود را مجددا به دیوان عالی ترکیه ارائه دهم، ولی با توجه به شناختی که در این مدت نسبت به دادگاه‌ها و نحوه برخورد آن‌ها پیدا کرده‌ام حدس می‌زنم که باز هم حکم به اخراج من می‌دهند.»

در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن وی ممکن است به لبنان یا کشوری دیگری که دفتر سازمان ملل دارد، دیپورت شود، این در حالی است که دادگاه از وی بپذیرد اگر به ایران عودت داده شود، جانش به خطر می‌افتد.

او پیش‌تر بارها مستندات، تصویر احکام صادر شده، خدماتی که به جامعه مسیحیت انجام داده و مصاحبه‌های مختلفی که در این زمینه داشته‌است را به دادگاه ترکیه ارائه کرده، اما کماکان سایه اجرای حکم اخراج بر سر او و خانواده‌اش وجود دارد.

او اکنون همراه با همسرش، دانیال پسر ۱۲ ساله‌ و حانا دختر ۵ ساله‌اش، مادر همسر و خواهر همسرش در ترکیه به‌سر می‌برد و کماکان در انتظار نتیجه دادگاه آخر خود است.

دستگاه قضایی ترکیه در صورتی که بخواهد او را اخراج کند، همه اعضای خانواده او و خود وی را به ایران مسترد خواهند کرد.

از طرف دیگر، دستگاه قضایی ترکیه به دلیل صدور حکم ترک خاک و هزینه‌های دادرسی برای وی مبلغی تعیین کرده و او ناچار شده برای همه اعضای خانواده خود مبلغی که در مجموع بیشتر از ۴۰۰۰ لیر می‌شود، پرداخت کند و در صورتی که این مبلغ را واریز نمی‌کرد، دادگاه ترکیه با حکم قضایی وسایل شخصی منزل او را ضبط می‌کرد.

او این مبلغ را به دلیل حق‌الوکاله به اداره مهاجرت پرداخت کرده که از بابت پرونده‌های خود او، همسر و خواهر همسرش است.

آقای فلاحتی برای هر کدام از اعضای خانواده‌اش ۱۳۶۲ لیر پرداخت کرده‌است که در مجموع نزدیک به ۴۲۰۰ لیر می‌رسد و دیگر به او بازگردانده نخواهد شد.

“در دادگاه اگر به هر یک از طرفین جواب منفی داده‌شود، باید جریمه و حق‌الوکاله آن از سوی طرف مقابل که رای منفی گرفته، پرداخت شود. این مبلغ نیز از آنجایی واریز شده که در حکم اولیه او حکم ترک خاک به او داده‌شده‌است.

او همچنین در ادامه اضافه می‌کند: «در شهری که به‌سر می‌برم، هیچ‌کس خبر نداشته که کجا می‌رفتم و چه فعالیتی داشته‌ام، اما از آنجایی که ترکیه به نحوی حیات خلوت حکومت ایران است، حدس می‌زنم که کسی گزارش فعالیت‌های مرا به اینجا ارائه داده‌است.»

او در آخر می‌گوید: «من در حال حاضر در شرایط بغرنجی هستم. همه چیز به هم گره خورده و فقط دعا می‌کنم که این گره‌ها باز شود. ببینید تحمل حبس در زندان‌های ایران از این شرایط که ما الان در ترکیه داریم خیلی بهتر است. شما در زندان می‌دانید که بالاخره روزی زندان‌تان تمام می‌شود، اما اکنون در این شرایط من نه می‌دانم که چه می‌شود و نه از سرانجام و سرنوشت خود خبری دارم و اکنون در شرایط کنونی در شهر خودم الان نزدیک به یک‌سال است که در نوعی حبس خانگی هستم که بیشتر شبیه انفرادی است، به‌سر می‌برم.»

مهمترین خواسته این نوکیش مسیحی در ابتدا لغو حکم اخراج و بعد توجه مجامع حقوق بشری و بین‌المللی به وضعیت اوست. او امید دارد که به این ترتیب به هر نحو از این وضعیت خلاصی یابد. به پرونده او به درستی و با سرعت رسیدگی شود و هر چه سریع‌تر به کشور سوم و امن منتقل شود.

شبکه حقوق بشر کردستان از "اخراج" ۳۳ پناهجوی ایرانی مقیم ترکیه به ایران خبر داده است

بر اساس این گزارش، این افراد، از طریق مرز بازرگان از ترکیه اخراج شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان نام یکی از این افراد را "عادل بهرامی" معرفی کرده که "یک پناهجوی سیاسی کرد" است.به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد نیز اخراج آقای بهرامی را تایید کرده است.  از نام و مشخصات ۳۲ پناهجوی دیگری که به ایران تحویل داده شده‌اند اطلاعاتی در دست نیست.