نوکیشان درحبس

نوکیشان درحبس

اجتماعی
نوکیشان درحبس

نوکیشان درحبس

اجتماعی

پنجاه تن از دانشجویان دانشگاه تهران با امبولانس ل توسط لباس شخصی ها دستگیر شدند

گزارش ‌VOA حاکی از برخورد و بازداشت گسترده در اعتراضات اخیر با دانشجویان است به طوری که حدود ۵۰ دانشجو در دانشگاه تهران پس از بازداشت از سوی «لباس‌شخصی‌ها» با «آمبولانس» برده شدند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در کانال تلگرامی خود روز سه‌شنبه ۲۹ آبان ماه گزارش داد که روز دوشنبه ٢٧ آبان دانشجویان دانشگاه تهران دست به تجمعی در اعتراض به افزایش سه برابر نرخ بنزین، وضعیت فاجعه بار معیشتی و سرکوب های سنگین زدند که ۴۰ تا ۵۰ دانشجو بازداشت شدند.

بنابر این گزارش این تجمع تا ساعت ٨شب دوشنبه ادامه یافته و «با نزدیک شدن به ساعات تاریکی شب، چندین آمبولانس حاوی نیروهای لباس شخصی وارد دانشگاه شدند و تعدادی از دانشجویان را دستگیر و داخل آمبولانس کردند.»

گزارش‌ها حاکی است که برخی از این دانشجویان پس از بازداشت به «زندان فشافویه و تعدادی نیز به زندان اوین» منتقل شده اند. شوراهای صنفی دانشجویان همچنین گزارش داد که طی سه روز گذشته با بسیاری از دانشجویان و خانواده هایشان توسط نهادهای امنیتی تماس تهدید آمیز گرفته شده که اگر در محیط دانشگاه دیده شوند دستگیر خواهند شد. همچنین به خانه شخصی تعدادی از دانشجویان جهت بازداشت مراجعه شده است.


وضعیت زنان در زندان قرچک

"کابین‌های قطار ایستاده‌ مرگ"

روز پنج‌شنبه گذشته هم عاطفه رنگرز، یکی از زندانیان بند زنان قرچک و از جمله بازداشت‌شدگان تجمع روز کارگر، در نامه‌ای دیگر از وضعیت نابسامان زنان و کودکان در این بند و کمبود فضا و کوچک بودن بندها نوشته است.

او کابین‌های بند پنج را به "کابین‌های قطار ایستاده‌ مرگ" تشببیه کرده و نوشته است: "در بند ۵، یازده کابین است و در هر کابین ۴ تخت ۳ طبقه‌ای که ۱۲ نفر در آن سوار قطار مرگ شده‌اند و در مسیر برزخی به انتظار یک ابلاغیه، اعزام و یا انتقال هستند تا شاید دمی پیاده شوند و درها برایشان گشوده شود."

او در بخش دیگری از این نامه به وضعیت کودکانی که همراه مادرانشان در زندان هستند اشاره کرده و نوشته است: "در اینجا ۱۰ بند است و هر بند به طور تقریبی ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر جمعیت دارد. به جز بند مادران یا بندی که سرنوشت کودکانش از همان ابتدا محکوم به شکست است. کودکانی که نه شب را می‌بینند، و نه پدر را، و نه بیرون را، و نه پارک ملی را و نه چیزهای ملی شده را! و اما می‌بینند درهای بسته و قفل‌های بسیاری را، و آیا کودکان اینجا خواب ستاره‌ قرمز را می‌بینند!"

خانم رنگرز در همین نامه از این که صدای او و دیگر زندانیان در بیرون از زندان شنیده شود، ابراز ناامیدی کرده و نوشته است "بعید می‌دانم که واژه‌هایم بتوانند مسافران اینجا را دیدنی کنند. زیرا بیرون مرده است و هیچ‌کس به قطار ایستاده‌ مرگ نگاه نمی‌کند."


تبعیض علیه کشته شدگان اعتراضات ابان ۹۸

چندی پس از شروع اعتراضات گسترده مردمی، آیت‌الله علی خامنه‌ای در پاسخ به گزارش و پیشنهادهای دبیر شواری عالی امنیت ملی دستور داده بود که «شهروندان عادی که در میانه درگیری‌ها جان باخته‌اند در «شهید» محسوب شوند و هم‌چنین به خانواده‌های جان‌باختگان «دیه» پرداخت شود و از آنان «دلجویی» به عمل آید. رهبر جمهوری اسلامی هم‌چنین تاکید کرده بود «کسانی که به صورت مسلحانه و در درگیری با نیروهای حافظ امنیت کشته شده‌اند، پس از بررسی وضعیت و سوابق خانواده آنان، حساب خانواده‌های موجه و آبرومند از فردی که اقدام به عمل مجرمانه نموده جدا شود».