گناه کودکان چیست؟

در جهت حل موانع تحصیلی فرزندان یوسف ندرخانی و دیگر خانواده‌های نوکیش مسیحی دو بار به دفتر علی خامنه‌ای نامه فرستاده شد و هر دو بار در پاسخ به نامه نوشته‌اند که فرزندان خانواده‌ها مسیحی‌زاده هستند.حکومت جمهوری اسلامی همواره به کشیشان فارسی‌زبان و نوکیشان مسیحی فشار وارد کرده است و این در حالی‌ست که رهبران «نظام» مدعی هستند کسی به دلیل عقاید، مذهب و دینش در ایران زندانی نمی‌شود.

جدای از مقام‌های رسمی و دستگاه‌های دولتی و حکومتی اما «نهادهای خودسر» هم نوکیشان را زیر نظر دارند و تهدیدشان می‌کنند. مواردی هم بوده است که این تهدیدها عملی شده‌اند:

مهدی دیباج، مبشر مسیحی، ۹ سال به دلیل عقایدش زندانی شد و در بهمن ماه ۱۳۷۲، یک ماه پس از آزادی، ربوده شد و تکه‌تکه‌اش کردند.

ارسطو سیاح، از دیگر کشیشان مسیحی بود که در نخستین روزهای شکل‌گیری جمهوری اسلامی توسط عده‌ای لباس شخصی در خیابان به قتل رسیده.

اعتصاب غذای خشک یوسف ندرخانی در زندان اوین هم بیانگر این حقیقت است که جان یک نوکیش مسیحی دیگر در خطر است.

وحید مشگانی فراهانی در مقام وکیل این زندانی با ابراز امیدواری به اینکه وزیر آموزش و پرورش به رسالت آموزشی، پرورشی و فرهنگی خود مومن باشد و فارغ از هر نگاهی، به خصوص نگاه امنیتی، تصمیم درستی بگیرد، «به تصور من با یک تصمیم مدبرانه می‌شود از این مرحله عبور کرد و من امیدوارم فارغ از هر گونه لجاجت، امروز که کشیش یوسف ندرخانی به عنوان یک پدر در راستای احقاق حقوق فرزندان خود جانش را به تاراج گذاشته، فرد یا افراد تصمیم‌ساز نیز به عنوان معلم به این مساله نگاه کنند و فارغ از هر دیدگاه مذهبی و حزبی‌ای، تصمیم درستی اتخاذ کنند.»

مشگانی فراهانی در پایان با اشاره به کنوانسیون‌ها و میثاق‌های بین‌المللی در زمینه حقوق کودکان نیز می‌گوید:

«این دانش‌آموزان هنوز طفل محسوب می‌شوند و به نظر من دنیای کودکانه این دانش‌آموزان هیچ ارتباطی به این مناقشات ندارد.یوسف بر اساس قانون از دادگاه حکم نگرفته بلکه حکم صادر شده علیه او نتیجه پرونده‌سازی‌های نهادهای امنیتی علیه اوست.